
We wtorek (02.09.) Prezes Oddziału Marcin Domin odbył rozmowę z II-gim Zastępcą Burmistrza Miasta Nowy Targ, panem Krzysztofem Trochimiukiem. We środę Wiceprezes Zarządu Oddziału Kinga Misiniec, podczas obrad Komisji Oświaty, Kultury i Promocji, złożyła na ręce przewodniczącego wniosek o podjęcie prac nad znowelizowaniem Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych przez Gminę Miasto Nowy Targ poprzez podwyższenie dodatków funkcyjnych dla nauczycieli pełniących funkcje wychowawcy klasy i mentora.
W obu przypadkach uzyskaliśmy zapewnienie, że nasz wniosek zostanie przekazany do dalszych prac.
Poniżej pełna treść wniosku.
SZANOWNY PAN
MARCIN JAGŁA
PRZEWODNICZĄCY
KOMISJI OŚWIATY, KULTURY I PROMOCJI
RADY MIASTA NOWY TARG
Zarząd Oddziału Powiatowego Związku Nauczycielstwa Polskiego w Nowym Targu wnioskuje o podjęcie prac nad znowelizowaniem Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych przez Gminę Miasto Nowy Targ poprzez podwyższenie dodatków funkcyjnych dla nauczycieli pełniących funkcje wychowawcy klasy i mentora.
Zgodnie z art. 30 ust. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela, organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego określa dla nauczycieli w drodze regulaminu wysokość stawek dodatków.
Ostatnia nowelizacja w/w regulaminu miała miejsce w 2022 roku i kwoty dodatków w niej zawarte nie przystają już do obecnych czasów. Proponujemy zatem podwyższenie dodatku funkcyjnego dla wychowawcy klasy do kwoty 600 pln
a mentora do kwoty 300 pln.
UZASADNIENIE
Funkcja wychowawcy klasy należy do najbardziej odpowiedzialnych i wymagających w pracy nauczyciela. W dobie dużego wzrostu opinii i orzeczeń wydawanych rodzicom dzieci z trudnościami w nauce i życiu społecznym praca wychowawcy staje się dodatkowym obciążeniem. Wychowawca nie tylko prowadzi proces dydaktyczny, ale pełni też funkcję opiekuńczą, organizacyjną i wychowawczą, która wykracza daleko poza ramy zwykłych obowiązków szkolnych.
Wychowawca:
– wspiera uczniów w ich rozwoju emocjonalnym i społecznym. Reaguje na trudności i kryzysy. Dba o bezpieczeństwo i dobrostan całej klasy,
– tworzy i realizuje plan wychowawczy,
– współpracuje z rodzicami poprzez bieżący kontakt, organizację zebrań, konsultacje indywidualne czy angażowanie rodziców w życie szkoły,
– koordynuje pracę zespołu klasowego, organizuje życie klasy, dba o integrację grupy, rozwiązuje konflikty oraz motywuje do aktywnego udziału w życiu klasy,
– prowadzi dokumentację: przygotowuje opinie i charakterystyki uczniów, sporządza dokumentacje potrzebne poradniom pedagogicznym czy instytucjom wspierającym rodzinę
i dziecko,
– współpracuje z nauczycielami i instytucjami zewnętrznymi. Wymienia informacje z nauczycielami przedmiotowymi, współpracuje z pedagogiem, psychologiem
czy kuratorem,
– dba o bezpieczeństwo uczniów. Zapewnia opiekę podczas wycieczek szkolnych
czy wyjść poza szkołę, reaguje w sytuacjach zagrożenia, podejmuje działania profilaktyczne
i wychowawcze,
– organizuje życie społeczne i kulturalne klasy. Planuje uroczystości, wyjścia czy działania wolontariatu. Wspiera w rozwoju talentów i zainteresowań.
Podwyższenie dodatku funkcyjnego dla wychowawcy klasy stanowiłoby realne docenienie roli wychowawcy. Pełniłoby także funkcję motywującą. Przyczyniłoby się do poprawy jakości pracy wychowawczej, co bezpośrednio przełoży się na atmosferę w szkole oraz rozwój i bezpieczeństwo uczniów.
Natomiast pełnienie funkcji mentora w szkole wiąże się z wyjątkową odpowiedzialnością oraz dużym zakresem dodatkowych obowiązków, które wykraczają poza standardowe zadania wychowawcze i dydaktyczne. Mentor odgrywa kluczową rolę
w procesie adaptacji i rozwoju zawodowego nauczycieli rozpoczynających prace w zawodzie.
Mentor:
– wspiera nauczycieli początkujących, wprowadza w obowiązki zawodowe, udziela wskazówek i dzieli się dobrymi praktykami,
– prowadzi opiekę merytoryczną i metodyczną. Obserwuje zajęcia, omawia ich przebieg, wskazuje obszary do rozwoju,
– buduje kulturę współpracy w szkole, organizuje spotkania zespołowe, inspiruje nauczycieli do wymiany doświadczeń,
– współpracuje z dyrekcją, diagnozuje potrzeby nauczycieli początkujących, zgłasza wnioski dotyczące doskonalenia zawodowego,
– służy pomocą wychowawczą i organizacyjną, udziela wsparcia w sytuacjach trudnych wychowawczo.
Ponadto mentor jest zobowiązany poszerzać swoją wiedzę i doskonalić umiejętności
w zakresie niezbędnym do pełnienia swojej funkcji.
Podwyższenie dodatku funkcyjnego dla mentora jest zatem nie tylko formą rekompensaty za dodatkowy nakład pracy, lecz także inwestycją w rozwój nauczycieli co za tym idzie podniesie poziom nauczania i wychowania w szkole.

