D Z I Ę K U J E M Y ! ! !
14 grudnia 2023
LIST PREZESA ZNP
Ochrona systemów demokratycznych oznacza aktywne wypowiadanie się, zainteresowanie sprawami publicznymi, walkę o własne prawa oraz prawa koleżanek i kolegów, a także uczennic i uczniów. Najbardziej skuteczne sposoby na poprawę losu naszych uczennic i uczniów, poprawę kondycji naszego zawodu oraz rozwój lokalnych społeczności to działania zbiorowe za pośrednictwem demokratycznych, niezależnych związków zawodowych.
Susan Hopgood i Fred van Leeuwen „25 lekcji o edukacji i demokracji”
Nauczyciele i Nauczycielki, Pracownicy i Pracowniczki oświaty i nauki, zrobiliście to!
Dzięki zaangażowaniu Nauczycieli, Nauczycielek, Pracowników i Pracowniczek wszystkich szczebli edukacji (od przedszkoli po uczelnie) dokonuje się zmiana, na którą czekaliśmy od kilku lat. Edukacja przestała być tylko tematem rozmów w domach i w pokojach nauczycielskich, a stała się jedną z najważniejszych kwestii społecznych w Polsce.
Ufamy, że kończy się czas pogardy do nauczycieli, czas hejtu i nagonek.
Oczekujemy, że edukacja stanie się przedmiotem merytorycznej rozmowy w Parlamencie i rządzie. Liczymy na to, że wspólnie przystąpimy do rozwiązywania problemów polskiej szkoły.
Wszyscy, którzy w ostatnich latach protestowali przeciwko pseudoreformom w edukacji, przeciwko niszczeniu statusu zawodowego nauczycieli, którzy proponowali konkretne rozwiązania i angażowali się w działania związkowe, obywatelskie i edukacyjne, przyczynili się do zmiany!
Nauczyciele i Nauczycielki, Pracownicy i Pracowniczki oświaty i nauki!
Od 2016 roku:
- braliście udział w licznych demonstracjach i pikietach ZNP,
- protestowaliście na ulicach Warszawy oraz wielu innych miast i miasteczek często w czasie deszczu i mrozu,
- zbieraliście podpisy pod obywatelskimi inicjatywami,
- uczestniczyliście w dwóch strajkach pracowników oświaty (2017, 2019), najliczniej w tym z kwietnia 2019 roku, który był długi, trudny i bolesny m.in. ze względu na zorganizowaną „falę hejtu”, jak wylała się wówczas na nasze środowisko,
- walczyliście z kłamliwymi informacjami rozpowszechnianymi przez władze na temat nauczycieli, czasu pracy, zarobków i ZNP.
Bywało trudno, były chwile zwątpienia i rozgoryczenia, ale członkowie naszej organizacji nie poddawali się! Działania ZNP nie ograniczały się wyłącznie do protestów. Polegały także na wypracowaniu konstruktywnych, merytorycznych projektów i na współpracy z wieloma edukacyjnymi środowiskami.
W ostatnich latach Związek przedstawiał własne propozycje rozwiązań legislacyjnych i inicjatyw ustawodawczych, opiniował projekty aktów prawnych, aktywnie uczestniczył w procesie tworzenia prawa w Parlamencie zgłaszając poprawki w Sejmie i Senacie, współpracował z parlamentarzystami demokratycznej opozycji oraz z licznymi środowiskami edukacyjnymi, ujawniał i nagłaśniał nieprawidłowości, a przede wszystkim bronił nauczycieli i pracowników.
Ostatnie lata pokazują, że nawet w bardzo trudnych warunkach nauczyciele i pracownicy edukacji mają realny wpływ na przyszłość!
Dziękuję za Wasze zaangażowanie!
Sławomir Broniarz /-/
Prezes ZNP
PROTESTY, PROPOZYCJE I DZIAŁANIA ZNP (wersja skrócona kalendarium)
2016 rok
- pierwsze duże protesty ZNP, nauczycieli, pracowników i rodziców przeciwko zapowiedzi likwidacji gimnazjów pod hasłem „STOP reformie edukacji”,
- uruchomienie wspólnej koalicji „NIE dla chaosu w szkole”,
- pikiety protestacyjne przed 16 urzędami wojewódzkimi, Pałacem Prezydenckim, Sejmem i MEN,
- 50-tysięczna manifestacja ZNP w Warszawie (19.11),
- zebranie ponad 250 tysięcy podpisów w obronie ustroju szkolnego i gimnazjów
2017 rok
- zebranie prawie miliona podpisów pod wnioskiem o przeprowadzenie referendum ws. reformy edukacji („Referendum szkolne”),
- jednodniowy strajk pracowników oświaty (31.03),
- akcje protestacyjne przeciwko likwidacji gimnazjów,
- protest ZNP w obronie autonomii zawodu nauczyciela i godnych zarobków („Nasza Karta to nasze prawa”).
2018 rok
- protesty ZNP w obronie statusu zawodowego i wzrostu płac („Anna Zalewska niszczy status zawodowy nauczycieli”),
- Ogólnopolska Manifestacja pracowników oświaty pod hasłem „Mamy dość!” przed MEN (21.04),
- ogólnopolska kampania społeczna ZNP – bilbordy „Pensja nauczyciela stażysty wynosi 1751 zł” w ponad 50 miastach Polski,
- Ogólnopolska Akcja Protestacyjna Pracowników Oświaty ZNP ws. niskich płac.
2019 rok
- fiasko rozmów z MEN ws. wzrostu wynagrodzeń,
- decyzja ZNP o wejściu w spór zbiorowy,
- ogólnopolski strajk 74 proc. szkół, przedszkoli i placówek (od 8 kwietnia)
- podpisanie przez rząd „zdradzieckiego” porozumienia z oświatową „S” w przeddzień strajku, hejt w czasie protestu, zawieszenie strajku,
- przedstawienie przez ZNP programu „Szkoła na szóstkę” (postulaty: wzrost nakładów na edukację do 5% PKB, odchudzenie podstaw programowych, kształcenie umiejętności zamiast nauki pamięciowej, zmniejszenie biurokracji, zwiększenie autonomii szkół i nauczycieli, wzrost wynagrodzeń),
- debata edukacyjna w Warszawie i „Porozumienie na rzecz edukacji” z organizacjami pozarządowymi,
- uruchomienie akcji protestacyjnej w formie protestu włoskiego.
2020 rok
- pandemia: zamknięcie szkół i przedszkoli, nauka zdalna bez wsparcia ze strony państwa,
- interwencje ZNP ws. stworzenia procedur bezpieczeństwa, testów na koronawirusa oraz szczepień dla nauczycieli i pracowników, należnego nauczycielom wynagrodzenia, dostępu do bezpłatnego internetu, sprzętu do prowadzenia zdalnych lekcji,
- „21 edukacyjnych postulatów ZNP na czas pandemii”.
2021 rok
- kolejny rok pandemii – wnioski ZNP o szczepienia nauczycieli i pracowników,
- protest przeciwko planom ministerstwa (wzrost pensum o 4 godziny, 8 dodatkowych, obowiązkowych godzin, likwidacja niektórych dodatków),
- ZNP opracowuje projekt zakładający powiązanie zarobków nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce
- Zbiórka podpisów pod obywatelskim projektem ZNP „Godne płace i wysoki prestiż nauczycieli”
- Obywatelski Kongres Edukacyjny ZNP w formule hybrydowej (21.07)
- list otwarty do Prezydenta, Premiera i Parlamentarzystów z apelem o wstrzymanie niekorzystnych zmian planowanych przez ministra edukacji w ramach „lex Czarnek”
- manifestacja nauczycieli i pracowników oświaty ZNP pod hasłem „Dość arogancji i lekceważenia!” przed MEiN (9.10)
- złożenie w Sejmie 250 tysięcy podpisów pod obywatelską inicjatywą ws. godnych płac nauczycieli.
2022 rok
- ZNP składa w Sejmie i Senacie poprawki dotyczące zwiększenia płac nauczycieli,
- pierwsze czytanie w Sejmie obywatelskiego projektu ZNP „Godne płace i wysoki prestiż nauczycieli” (9.02),
- „Nadzwyczajna Rada Pedagogiczna nt. lex Czarnek” – pikieta ZNP przed Pałacem Prezydenckim (22.02),
- interwencje ZNP ws. niekorzystnych dla nauczycieli rozwiązań w nowym systemie podatkowym,
- ZNP wnioskuje o wprowadzenie specjalnych rozwiązań dot. kształcenia uchodźców,
- pogotowie protestacyjne od 1 września,
- uruchomienie Miasteczka edukacyjnego w Warszawie – miejsca debat o koniecznych zmianach w edukacji od przedszkola po uczelnie (8 – 14.10)
- pikieta ZNP przed MEiN oraz przedstawienie postulatów uczestników Miasteczka edukacyjnego (15.10),
- petycja ZNP ws. zawetowania ustawy lex Czarnek 2.0, apel ZNP do Prezydenta o zawetowanie lex Czarnek 2.0,
- opracowanie konkretnych rozwiązań poprawiających sytuację dzieci, wychowanków, uczniów, studentów, nauczycieli oraz pracowników edukacji „Edukacja jest najważniejsza – nasze rekomendacje”,
- wniosek ZNP o wypłacenie dodatku inflacyjnego.
2023 rok
- ZNP opracowuje projekt nowelizacji Karty Nauczyciela zwiększający płace nauczycieli o 20 proc. Projekt ZNP popierają wszystkie partie opozycji demokratycznej (wspólna konferencja w Sejmie 31.03),
- debaty edukacyjne w Krakowie i Katowicach,
- pikieta ZNP przed gmachem MEiN (1.09),
- kampania profrekwencyjna zachęcająca do udziału w wyborach parlamentarnych,
- debata ZNP o edukacji z kandydatami w wyborach parlamentarnych,
- podpisanie przez ZNP „Porozumienia na rzecz edukacji” z 4 ugrupowaniami demokratycznej opozycji, w którym partie zobowiązują się m.in. do „powiązania systemu wynagradzania ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce” (9.10),
- odmrożenie obywatelskiego projektu płacowego ZNP „Godne płace i wysoki prestiż nauczycieli”.